Life rescue Walvishaai

11 maart 2017 - Knysna, Zuid-Afrika

Vanmorgen vroeg opgestaan omdat het een prachtige zonnig en zeer warme dag zou worden , dachten we al voor het ontbijt een wandeling te maken langs de Lagune ( foto ). Een bediende van het hotel zei dat er een Dolfijn op een droog stuk in de Lagune was aangespooeld vanaf het bruggetje aan de lagune zagen we inderdaad iets liggen, ik zei al meteen tegen Erwin dat lijkt groter dan een dolfijn .We zagen al vogels rond dat dier lopen , Derrick de eigenaar van het hotel zei ons , ik ga vlug met mijn kano ernaartoe om te vermijden dat die vogels in die ogen pikken .Ondertussen is ook het Sea rescue team verwittigd .We gingen buiten ontbijten ( foto )het was toch al 23 graden om 8 uur vanmorgen en dan hadden we een mooi zicht over de lagune en vandaar zagen we de boot met het Sea rescue team komen , plots stond de eigenaar van het hotel aan ons ontbijt tafel ( ik had hem net voordien verteld dat ik dagelijks probeerde te bloggen over onze Zuid-Afrika reis ) .

Hij zei als je je wil kan je met het reddingsteam mee dan kan je fotos maken en alles van dichtbij volgen .Ik heb mijn ontbijt laten staan , ben in die reddinsboot gesprongen en ben mee op rescue gegaan , schoenen en sokken uit,  in de lagune gestapt daar was het ondiep en ben dan mee gaan zien hoe zo een redding gebeurt( videos en fotos) . Eerst hebben ze emmers met water in de haai zijn mond gegoten , en nadien werd de brandslang ingezet , te zien op de videos .ondertussen ben ik al terug gevaren naar de oevers met 2 mannen van het reddingsteam , omdat ze iets moesten ophalen , van het water in de reddingsboot gesprongen en natuurlijk ging ik onderuit in die boot , recht gekreffeld en zag dat ik toch flinke snee had in mijne grote teen , in het hotel hadden ze geen ontsmetting ( ook wel raar vond ik ) . Ik heb dan in de kamer maar een fleske Vodka uit de minibar genomen en over mijn grote teen gegoten , alcohol is alcohol he -)))) .

Vanaf de oever zag ik dat ze de Haai toch in het water hebben gekregen maar blijkbaar was het daar niet mee opgelost want ze zijn bij de haai gebleven , allemaal nog net met hun kop boven water en nadien zagen we dat hier dier met de boot werd meegesleept , later hoorde ik van de hoteleigenaar dat de haai nog leefde maar dat het team er verder momenteel niet over mocht communiceren , ze zouden me later per email laten weten of ze het dier hebben kunnen redden , laat het hopen want blijkbaar is dit type Walvishaai zeldzaam hier in Zuid-Afrika , zoiets zou hier ook nooit voorgevallen zijn in de lagune , toch straf dat dit net gebeurd als wij hier 2 dagen zijn .

Deze namiddag zijn we in de Knysna bossen gaan wandelen een prachtig bos met oude bomen van 880 jaar oud (fotos). We hadden graag de Loerivogels gezien , ik heb  een aantal vogels gespot maar weet niet precies de welke en ze zijn natuurlijk snel weg dus fotokes nemen dat gaat gewoon niet .waar Erwin wel schrik van heeft zat deze morgen wel in de gordijnen in onze kamer , een Gekko -)))) ( foto )

Redding WalvishaaiRedding WalvishaaiRedding WalvishaaiReddind WalvishaaiBezoek GekkoOntbijtKnysna LagoonGeelhoutboom 880 jaarKnysna Bos

1. Annick:
    11 maart 2017
    Weer een leuk verhaal van jullie..
  2. Danny:
    11 maart 2017
    Vermoedelijk zal de Walvishaai het redden , ik kreeg net volgend bericht per email:

Hi Wilms
    Looks very positive. The. NSRI are still working with the whale shark right now - they are so amazing - but all sounding good This is the feedback I have had from NSRI.
    2017/03/11, 7:33:14 PM: NSRI Declan: This is off leisure island. We are chatting to the whale experts in plett in order to ascertain assisting
    2017/03/11, 7:34:23 PM: Trish Goldby: You NSRI guys are truly amazing. Am I having positive thoughts
    2017/03/11, 7:38:27 PM: NSRI Declan:
  3. Christel:
    Amai inderdaad uniek!
    Gekko kwam speciaal voor Erwin eens piepen..hihi
    Nu nog een fotoreportage van Erwin hé!?
    Grtjs
  4. Henri:
    11 maart 2017
    inderdaad een goed verhaal over die haai, gelukkig heeft hij het bloed van uw teen niet geroken, anders had hij ook een ontbijt.
  5. Danny:
    Hi Danny

This seems to be the latest news available. We will keep you updated.

Kind regards

Trish

6. Danny:
    Hi Danny

I have some very sad news. The Whale Shark has died. First I heard it was the cold water but then I got a message that a boat had gone over it and killed it. So some speculation - when I know the positive reason I will let you know but it definitely has died.

Hope you have a safe and happy trip in South Africa

Kind regards

Trish
  7. Danny:
    Hi Danny
    Don't know what to believe anymore?

2017/03/12, 2:02:31 PM: Gilly & Mike Williams: Social media apparently it is still alive so who knows
    2017/03/12, 2:03:35 PM: Gilly & Mike Williams: http://www.knysnaplettherald.com/news/News/General/184511/Knysna-whale-shark-still-alive
  8. Christel:
    Dat is jammer!